Sähköistä ajokilometrisi

Sähköautoilua Hedin Automotiven tapaan

Sähköautot tarjoavat hiljaisen, ympäristöystävällisen ja taloudellisen tavan liikkua ilman paikallisia päästöjä. Latausverkosto laajenee jatkuvasti, toimintamatkat kasvavat ja ajokokemus on sujuvampi kuin koskaan. Olitpa sitten ensikertalainen tai kokenut sähköautoilija, löydät täältä käytännöllstä infoa sähköautoilusta.

Usein kysyttyä sähköisestä autoilusta

Kevythybridissä on polttomoottori ja pieni sähkömoottori, joka tukee polttomoottoria auton käynnistyksessä ja kiihdytyksissä sekä alentaa auton kulutusta ja polttoainekustannuksia. Kevythybridit tuottavat kaiken tarvitsemansa energian polttoaineista ja käyttävät sähköä energian varastoinnin muotona. Niillä ei siis voi ajaa pelkällä sähköllä, eikä niitä ole mahdollista ladata ulkoisesta lähteestä.

Täyshybridistä löytyy sähkö- ja polttomoottori sekä kevythybridiä isompi akku. Täyshybridi kykenee polttomoottorin lisäksi liikkumaan myös pelkän sähkömoottorin voimin lyhyitä matkoja ja alhaisin nopeuksin ajettaessa tai vaihtoehtoisesti molempien voimanlähteiden avulla. Täyshybridijärjestelmä pyrkii usein valitsemaan älykkäästi järkevimmän voimalinjan tai niiden yhdistelmän kuhunkin tilanteeseen. Täyshybridejä on sekä ladattavia että ei-ladattavia malleja.

Plug-in hybridillä, eli ladattavalla hybridillä voi ajaa polttomoottorin lisäksi myös pelkällä sähkömoottorilla, joka ladataan täyssähköauton tapaan joko ulkoisella latauslaitteella tai pistorasiasta. Plug-in hybridin toimintamatka pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa on huomattavasti pidempi kuin täyshybridillä – jopa useita kymmeniä kilometrejä automallista riippuen.

Täyssähköautossa voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa kaiken käyttämänsä energian ulkopuolisesta sähköverkosta. Ajon aikana sähköauton akkua ladataan myös talteen otetulla energialla. Jarrutusenergia muunnetaan takaisin sähköksi, aina kun jarrutat tai hidastat auton vauhtia. Sähköauto ladataan joko ulkoisella latauslaitteella tai tavallisesta pistorasiasta. Yhdellä latauksella voi tyypillisesti ajaa 150–600 kilometriä automallista riippuen.

Lue lisää käyttövoimista täältä.

Ulkolämpötila vaikuttaa sähköauton akkuun, sillä akut viihtyvät parhaiten sopivassa lämpötilassa, jossa ei ole liian kylmä tai kuuma. Akut kuitenkin kehittyvät koko ajan huimaa vauhtia, eikä esimerkiksi alhainen lämpötila vaikuta enää sähköauton toimintasäteeseen yhtä paljon kuin aiemmin.

Lähtökohtaisesti sähköautot toimivat myös pakkaskeleillä hyvin. Kovimmilla pakkasilla niiden toimintamatka lyhenee kuitenkin noin 20–30 prosenttia, sillä sähköautot tarvitsevat pakkaskeleillä enemmän energiaa. Toimintasäteeseen vaikuttavat pakkasella muun muassa matkustamon lämmitys, pakkasilman suurempi ilmanvastus, loskainen tie ja talvirenkaiden huonompi rullaaminen.

Koska oikein kylmä akku latautuu hitaammin, kannattaa auto kytkeä kylmällä ilmalla lataukseen aina ajon päätteeksi, jolloin akku on valmiiksi lämmin ja vastaanottaa virtaa normaaliin tapaan. Joissakin sähköautoissa oleva ilmalämpöpumppu pienentää merkittävästi lämmitykseen kuluvan sähkön tarvetta.

Lue lisää sähköauton toimintavarmuuteen vaikuttavista tekijöistä täältä.

Tällä hetkellä sähköautojen toimintasäde vaihtelee auton mallista, ajotavasta, tien ominaisuuksista, sääoloista ja lisäkuormasta riippuen noin 100 kilometristä jopa 600 kilometriin.

Sähköautojen akkujen takuuaika on nykyisin yleisesti noin 8–10 vuotta automerkistä riippuen. Kilometreissä takuumatka on yleensä 160–200 000 kilometriä.

On tärkeä muistaa, että takuuaika ei ole sama asia kuin litiumakun käyttöikä. Kokemusta on jo yli 500 000 km kestävistä akuista. Tämänkin jälkeen akkukapasiteettia on yleensä jäljellä noin 80 prosenttia.

Sähköautojen kysynnän kasvaessa on myös oikeutetusti herännyt kysymyksiä akkujen vastuullisuudesta ja ympäristövaikutuksista. Akkujen tuotanto ja kierrätys on viime vuosina kehittynyt suurin harppauksin eteenpäin ja kehitys jatkuu edelleen, joten on aika päivittää vanhentuneet ennakkoluulot.

Akkujen valmistusta varten tarvitaan litiumia ja kobolttia, ja on totta, että näiden mineraalien kaivosteollisuuteen liittyy paikoittain haasteita. Mineraalien hankinnan epäkohtiin pitää puuttua. Monet autonvalmistajat ja akkutuottajat ovatkin pyrkineet lisäämään läpinäkyvyyttä toimitusketjuissa ja siirtymään vastuullisesti tuotettuihin raaka-aineisiin.

Akkujen vastuullista ja kestävää tuotantoa sekä kierrätystä akun elinkaaren lopussa on suunniteltu niin EU-tasolla kuin Suomessakin.

Väite siitä, että sähköauto ei ole sen ekologisempi kuin esimerkiksi bensiini- tai dieselauto, ei pidä paikkansa. Sähköauton elinkaaren päästöihin vaikuttavat sekä tuotannossa syntyvät päästöt että akun lataukseen käytetyn sähkön tuotannon päästöt. Useat automerkit käyttävät tuotantoprosesseissaan ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Sähköauton omistaja vaikuttaa omilla valinnoillaan autoilusta syntyvän hiilijalanjäljen määrään. Käyttämällä uusiutuvaa energiaa akun lataamiseen ajamisen päästöt pysyvät minimaalisina. Koko elinkaaren aikana sähköauto on kuitenkin ympäristöystävällisempi kuin perinteinen auto.

Sähköauton akun etu verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin on se, että akkumineraalit voidaan kierrättää. Akun materiaalit erotellaan ja käytetään uudelleen uusien akkujen valmistukseen. EU:n ajankohtainen akkudirektiivi nostaa litiumin kierrätysasteen 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Akkujen koboltista, nikkelistä ja kuparista on tuolloin saatava talteen 95 prosenttia. Akkujen kierrätystä kehitetään aktiivisesti myös Suomessa. Esimeriksi Aalto-yliopiston kemiantekniikan ja metallurgian laitoksella on kehitetty prosessi, jossa akku­metallit erotetaan akkujätteestä liuottamalla, jolloin saadaan talteen mangaani, nikkeli, koboltti, litium ja harvinaiset maametallit. 

Sähköautolla voi vetää peräkärryä. Sähkövoimalinja ei ole mikään este, ja markkinoilta löytyy lukuisia vetokykyisiä sähköautoja. Ennen sähköauton hankkimista auton vetokyky kannattaa tarkistaa auton teknisistä tiedoista.

Ladattavat autot nopeaan toimitukseen

505km210kW
Kia EV9  - JOG-478 Vaihtoauto

Kia EV9

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Helsinki

GT-Line AWD 99,8kWh 384hv 7P 1st Edition Lasikatto // Meridan HiFi / 360° kamera / HUD /

72 900 €
alk. 699 €/kk
570km205kW
BMW i5  - GPY-496 Uusi auto

BMW i5

2024
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Lahti

G60 eDrive40

69 900 €
alk. 649 €/kk
Rahoituskorko 0,99 % + kulut
560km205kW
BMW i5  - EVE-544 Vaihtoauto

BMW i5

2025
4 tkm Sähkö Type 2 / CCS Lahti

G61 Touring eDrive40

67 900 €
alk. 649 €/kk
534km175kW
Škoda Enyaq  - NOE-893 Esittelyauto

Škoda Enyaq

2026
6 tkm Sähkö Type 2 / CCS Lahti

85x 4x4 Style

56 500 €
alk. 549 €/kk
Ford MUSTANG MACH-E  - MRL-470 Esittelyauto

Ford MUSTANG MACH-E

2025
0 tkm Sähkö Pori

73kWh 269hv RWD 5-ovinen

51 390 €
alk. 499 €/kk
Volkswagen ID.4  - JNK-629 Vaihtoauto

Volkswagen ID.4

2024
9 tkm Sähkö Joensuu

Pro 4MOTION Elegance 210 kW, akku 77 kWh// 1 omistaja/ Navi/ Peruutuskamera/ Ergo-penkit/ Vetokoukku

47 900 €
alk. 499 €/kk
429km101kW
Kia EV3  - EVJ-148 Uusi auto

Kia EV3

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Turku

Earth FWD 58,3kWh 204hv V2L

42 662 €
alk. 399 €/kk
Rahoituskorko 0,99 %
429km101kW
Kia EV3  - EVJ-300 Uusi auto

Kia EV3

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Turku

Earth FWD 58,3kWh 204hv V2L

42 662 €
alk. 399 €/kk
Rahoituskorko 0,99 %
92km11kW
BMW X1  - ISL-738 Uusi auto

BMW X1

2025
0 tkm Plugin-hybridi Type 2 Vantaa

25e A xDrive Charged Plus//LATAUSHYBRIDI//KAMPANJAMALLI

49 590 €
alk. 499 €/kk
Tähän autoon talvirenkaat 980 €, Rahoituskorko 0,99 % + kulut
538km205kW
BMW i5  - JNL-786 Uusi auto

BMW i5

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Lahti

G60 xDrive40 Charged Edition

83 360 €
alk. 799 €/kk
Tähän autoon talvirenkaat 980 €, Rahoituskorko 0,99 % + kulut
96km11kW
BMW 330  - EVJ-856 Uusi auto

BMW 330

2025
0 tkm Plugin-hybridi Type 2 Espoo

G20 Sedan 330e xDrive A Charged Edition M Sport | *ERIKOISERÄ* Etusi jopa 11 000 €!

64 900 €
alk. 599 €/kk
Tähän autoon talvirenkaat 980 €, Rahoituskorko 0,99 % + kulut
96km11kW
BMW 330  - EVJ-857 Uusi auto

BMW 330

2025
0 tkm Plugin-hybridi Type 2 Joensuu

G20 Sedan 330e xDrive A Charged Edition M Sport // Innovation/ Comfort/ ACC/ Vetokoukku/ Hifi

64 900 €
alk. 599 €/kk
Tähän autoon talvirenkaat 980 €, Rahoituskorko 0,99 % + kulut