Sähköistä ajokilometrisi

Sähköautoilua Hedin Automotiven tapaan

Sähköautot tarjoavat hiljaisen, ympäristöystävällisen ja taloudellisen tavan liikkua ilman paikallisia päästöjä. Latausverkosto laajenee jatkuvasti, toimintamatkat kasvavat ja ajokokemus on sujuvampi kuin koskaan. Olitpa sitten ensikertalainen tai kokenut sähköautoilija, löydät täältä kaiken olennaisen sähköautoilun eduista, käytännöistä ja tulevaisuuden näkymistä!

Usein kysyttyä sähköisestöä autoilusta

Kevythybridissä on polttomoottori ja pieni sähkömoottori, joka tukee polttomoottoria auton käynnistyksessä ja kiihdytyksissä sekä alentaa auton kulutusta ja polttoainekustannuksia. Kevythybridit tuottavat kaiken tarvitsemansa energian polttoaineista ja käyttävät sähköä energian varastoinnin muotona. Niillä ei siis voi ajaa pelkällä sähköllä, eikä niitä ole mahdollista ladata ulkoisesta lähteestä.

Täyshybridistä löytyy sähkö- ja polttomoottori sekä kevythybridiä isompi akku. Täyshybridi kykenee polttomoottorin lisäksi liikkumaan myös pelkän sähkömoottorin voimin lyhyitä matkoja ja alhaisin nopeuksin ajettaessa tai vaihtoehtoisesti molempien voimanlähteiden avulla. Täyshybridijärjestelmä pyrkii usein valitsemaan älykkäästi järkevimmän voimalinjan tai niiden yhdistelmän kuhunkin tilanteeseen. Täyshybridejä on sekä ladattavia että ei-ladattavia malleja.

Plug-in hybridillä, eli ladattavalla hybridillä voi ajaa polttomoottorin lisäksi myös pelkällä sähkömoottorilla, joka ladataan täyssähköauton tapaan joko ulkoisella latauslaitteella tai pistorasiasta. Plug-in hybridin toimintamatka pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa on huomattavasti pidempi kuin täyshybridillä – jopa useita kymmeniä kilometrejä automallista riippuen.

Täyssähköautossa voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa kaiken käyttämänsä energian ulkopuolisesta sähköverkosta. Ajon aikana sähköauton akkua ladataan myös talteen otetulla energialla. Jarrutusenergia muunnetaan takaisin sähköksi, aina kun jarrutat tai hidastat auton vauhtia. Sähköauto ladataan joko ulkoisella latauslaitteella tai tavallisesta pistorasiasta. Yhdellä latauksella voi tyypillisesti ajaa 150–600 kilometriä automallista riippuen.

Lue lisää käyttövoimista täältä.

Ulkolämpötila vaikuttaa sähköauton akkuun, sillä akut viihtyvät parhaiten sopivassa lämpötilassa, jossa ei ole liian kylmä tai kuuma. Akut kuitenkin kehittyvät koko ajan huimaa vauhtia, eikä esimerkiksi alhainen lämpötila vaikuta enää sähköauton toimintasäteeseen yhtä paljon kuin aiemmin.

Lähtökohtaisesti sähköautot toimivat myös pakkaskeleillä hyvin. Kovimmilla pakkasilla niiden toimintamatka lyhenee kuitenkin noin 20–30 prosenttia, sillä sähköautot tarvitsevat pakkaskeleillä enemmän energiaa. Toimintasäteeseen vaikuttavat pakkasella muun muassa matkustamon lämmitys, pakkasilman suurempi ilmanvastus, loskainen tie ja talvirenkaiden huonompi rullaaminen.

Koska oikein kylmä akku latautuu hitaammin, kannattaa auto kytkeä kylmällä ilmalla lataukseen aina ajon päätteeksi, jolloin akku on valmiiksi lämmin ja vastaanottaa virtaa normaaliin tapaan. Joissakin sähköautoissa oleva ilmalämpöpumppu pienentää merkittävästi lämmitykseen kuluvan sähkön tarvetta.

Lue lisää sähköauton toimintavarmuuteen vaikuttavista tekijöistä täältä.

Tällä hetkellä sähköautojen toimintasäde vaihtelee auton mallista, ajotavasta, tien ominaisuuksista, sääoloista ja lisäkuormasta riippuen noin 100 kilometristä jopa 600 kilometriin.

Sähköautojen akkujen takuuaika on nykyisin yleisesti noin 8–10 vuotta automerkistä riippuen. Kilometreissä takuumatka on yleensä 160–200 000 kilometriä.

On tärkeä muistaa, että takuuaika ei ole sama asia kuin litiumakun käyttöikä. Kokemusta on jo yli 500 000 km kestävistä akuista. Tämänkin jälkeen akkukapasiteettia on yleensä jäljellä noin 80 prosenttia.

Lue lisää sähköauton elinkaaresta täältä.

Sähköautojen kysynnän kasvaessa on myös oikeutetusti herännyt kysymyksiä akkujen vastuullisuudesta ja ympäristövaikutuksista. Akkujen tuotanto ja kierrätys on viime vuosina kehittynyt suurin harppauksin eteenpäin ja kehitys jatkuu edelleen, joten on aika päivittää vanhentuneet ennakkoluulot.

Akkujen valmistusta varten tarvitaan litiumia ja kobolttia, ja on totta, että näiden mineraalien kaivosteollisuuteen liittyy paikoittain haasteita. Mineraalien hankinnan epäkohtiin pitää puuttua. Monet autonvalmistajat ja akkutuottajat ovatkin pyrkineet lisäämään läpinäkyvyyttä toimitusketjuissa ja siirtymään vastuullisesti tuotettuihin raaka-aineisiin

Akkujen vastuullista ja kestävää tuotantoa sekä kierrätystä akun elinkaaren lopussa on suunniteltu niin EU-tasolla kuin Suomessakin. Työ- ja elinkeinoministeriön kansallisen akkustrategian 2025 tavoitteena on tehdä Suomesta kestävän ja vastuullisen akkutuotannon ja sähköistymisen edelläkävijä. Lisäksi syytä muistaa, että akkumineraaleja tuotetaan myös muualla kuin ongelmamaissa.

 

Väite siitä, että sähköauto ei ole sen ekologisempi kuin esimerkiksi bensiini- tai dieselauto, ei pidä paikkansa. Sähköauton elinkaaren päästöihin vaikuttavat sekä tuotannossa syntyvät päästöt että akun lataukseen käytetyn sähkön tuotannon päästöt. Useat automerkit käyttävät tuotantoprosesseissaan ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Sähköauton omistaja vaikuttaa omilla valinnoillaan autoilusta syntyvän hiilijalanjäljen määrään. Käyttämällä uusiutuvaa energiaa akun lataamiseen ajamisen päästöt pysyvät minimaalisina. Koko elinkaaren aikana sähköauto on kuitenkin ympäristöystävällisempi kuin perinteinen auto.

Sähköauton akun etu verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin on se, että akkumineraalit voidaan kierrättää. Akun materiaalit erotellaan ja käytetään uudelleen uusien akkujen valmistukseen. EU:n ajankohtainen akkudirektiivi nostaa litiumin kierrätysasteen 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Akkujen koboltista, nikkelistä ja kuparista on tuolloin saatava talteen 95 prosenttia. Akkujen kierrätystä kehitetään aktiivisesti myös Suomessa. Esimeriksi Aalto-yliopiston kemiantekniikan ja metallurgian laitoksella on kehitetty prosessi, jossa akku­metallit erotetaan akkujätteestä liuottamalla, jolloin saadaan talteen mangaani, nikkeli, koboltti, litium ja harvinaiset maametallit. 

Sähköautolla voi vetää peräkärryä. Sähkövoimalinja ei ole mikään este, ja markkinoilta löytyy lukuisia vetokykyisiä sähköautoja. Ennen sähköauton hankkimista auton vetokyky kannattaa tarkistaa auton teknisistä tiedoista.

Ladattavat autot nopeaan toimitukseen

312km125kW
Ford TRANSIT CUSTOM  - JOC-319 Vaihtoauto

Ford TRANSIT CUSTOM

2025
0 tkm Sähkö CCS Pori

E-Transit Custom Van 340 BEV 160 kW A1 RWD Trend L2H1

64 515 €
alk. 599 €/kk
520km144kW
MG MG4  - LSR-433 Vaihtoauto

MG MG4

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Kuopio

Trophy Extended Range / Tähän autoon 1.99 % korko (+kulut) / 520 km WLTP

34 900 €
alk. 299 €/kk
MG4 Kesäetu
435km140kW
MG MG4  - LSR-421 Uusi auto

MG MG4

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Kuopio

Luxury 64 kWh // 435 km WLTP / CCS / 360 kamera / Adapt vakkari / Sähköpenkit

31 900 €
alk. 299 €/kk
MG4 Kesäetu
403km130kW
Nissan ARIYA  - KXK-537 Vaihtoauto

Nissan ARIYA

2022
9 tkm Sähkö Type 2 / CCS Vantaa

63kWh Advance 2WD 22kw charger // 360- Kamera / ACC / Katveavustin / 2x Renkaat vanteilla / Hieno!

31 800 €
alk. 299 €/kk
506km205kW
BMW i5 M60  - EVB-560 Vaihtoauto

BMW i5 M60

2024
5 tkm Sähkö Type 2 / CCS Vantaa

G61 Touring M60 xDrive // Huippuvarusteltu Suomiauto / ACC / B&W / Panorama / Vetokoukku //

98 900 €
alk. 899 €/kk
465km139kW
MG MGS5 EV  - TA-7567 Vaihtoauto

MG MGS5 EV

2025
0 tkm Sähkö Type 2 / CCS Helsinki

Luxury 64kWh // Uutuus nyt tilattavissa //

36 900 €
alk. 399 €/kk
Kia SPORTAGE  - LSX-857 Uusi auto

Kia SPORTAGE

2025
0 tkm Plugin-hybridi Helsinki

1,6 T-GDI AWD Plug-in Hybrid Edition AT 245hv

46 592 €
alk. 499 €/kk
Rahoituskorko 0,99 % + kulut
448km130kW
BMW iX2  - RXL-986 Vaihtoauto

BMW iX2

2024
7 tkm Sähkö Type 2 / CCS Lahti

U10 xDrive30 Charged Edition M Sport

51 750 €
alk. 499 €/kk
BMW Premium Selection
63km7kW
Mazda CX-60  - NO-5626 Esittelyauto

Mazda CX-60

2025
2 tkm Plugin-hybridi Type 2 Kotka

2.5 PHEV 8AT AWD PR Takumi Convenience & Sound, Driver Assistance

66 990 €
alk. 649 €/kk
Mazda esittelyautoon korko 2,9% + kulut!
350km88kW
MG MG4  - GPS-946 Vaihtoauto

MG MG4

2023
1 tkm Sähkö Type 2 / CCS Vantaa

Standard // Adapt. vakkari / Avaimeton käyttö / CarPlay & Android Auto / Tutka taakse / Esilämmitys

23 890 €
alk. 249 €/kk
435km140kW
MG MG4  - LSR-464 Vaihtoauto

MG MG4

2023
7 tkm Sähkö Type 2 / CCS Vantaa

Luxury 64 kWh // Suomi-Auto / 7-v.takuu / Range 435km / Navi / ACC / 360 - kamera / LED //

24 980 €
alk. 249 €/kk
501km135kW
Audi Q4 e-tron  - NOC-851 Vaihtoauto

Audi Q4 e-tron

2023
9 tkm Sähkö Type 2 / CCS Vantaa

50 e-tron quattro S-Line // Nahat / Lämpöpumppu / Adapt.Vakkari / P.kamera //

48 980 €
alk. 499 €/kk
Rahoitus alkaen 3.99% (+kulut)