Lue sähköautoilusta

Mitä sähköautoilu maksaa?
Kysymys, joka jokaisella sähköautoa hankkivalla pyörii mielessä. Mitä sähköautoilu kustantaa ja mistä kustannukset koostuu? Yritämme avata asiaa teille mahdollisimman hyvin.

Sähköautoilusanasto
Sähköautoilu tuo mukanaan paitsi päästöttömiä kilometrejä, myös aivan oman kielensä. Tässä selkeä ja simppeli perussanasto.

Sähköautojen akut ja ympäristö – mikä on totuus?
Sähköautojen kysynnän kasvu jatkuu voimakkaana, mutta sen rinnalla herää myös aiheellisia kysymyksiä: Miten vastuullisia sähköautojen akut todella ovat? Mitä vaikutuksia niillä on ympäristöön – ja voidaanko akkuja kierrättää? Sekä niiden teknologia että sääntely ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosina.

Täyssähköinen työsuhdeauto Hedin Automotivelta – vastuullisia valintoja.
Hedin Automotive tarjoaa laajan valikoiman täyssähköisiä työsuhdeautoja, jotka vastaavat nykyaikaisiin tarpeisiin – ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti.
Usein kysyttyä sähköisestä autoilusta
Kevythybridissä on polttomoottori ja pieni sähkömoottori, joka tukee polttomoottoria auton käynnistyksessä ja kiihdytyksissä sekä alentaa auton kulutusta ja polttoainekustannuksia. Kevythybridit tuottavat kaiken tarvitsemansa energian polttoaineista ja käyttävät sähköä energian varastoinnin muotona. Niillä ei siis voi ajaa pelkällä sähköllä, eikä niitä ole mahdollista ladata ulkoisesta lähteestä.
Täyshybridistä löytyy sähkö- ja polttomoottori sekä kevythybridiä isompi akku. Täyshybridi kykenee polttomoottorin lisäksi liikkumaan myös pelkän sähkömoottorin voimin lyhyitä matkoja ja alhaisin nopeuksin ajettaessa tai vaihtoehtoisesti molempien voimanlähteiden avulla. Täyshybridijärjestelmä pyrkii usein valitsemaan älykkäästi järkevimmän voimalinjan tai niiden yhdistelmän kuhunkin tilanteeseen. Täyshybridejä on sekä ladattavia että ei-ladattavia malleja.
Plug-in hybridillä, eli ladattavalla hybridillä voi ajaa polttomoottorin lisäksi myös pelkällä sähkömoottorilla, joka ladataan täyssähköauton tapaan joko ulkoisella latauslaitteella tai pistorasiasta. Plug-in hybridin toimintamatka pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa on huomattavasti pidempi kuin täyshybridillä – jopa useita kymmeniä kilometrejä automallista riippuen.
Täyssähköautossa voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa kaiken käyttämänsä energian ulkopuolisesta sähköverkosta. Ajon aikana sähköauton akkua ladataan myös talteen otetulla energialla. Jarrutusenergia muunnetaan takaisin sähköksi, aina kun jarrutat tai hidastat auton vauhtia. Sähköauto ladataan joko ulkoisella latauslaitteella tai tavallisesta pistorasiasta. Yhdellä latauksella voi tyypillisesti ajaa 150–600 kilometriä automallista riippuen.
Lue lisää käyttövoimista täältä.
Ulkolämpötila vaikuttaa sähköauton akkuun, sillä akut viihtyvät parhaiten sopivassa lämpötilassa, jossa ei ole liian kylmä tai kuuma. Akut kuitenkin kehittyvät koko ajan huimaa vauhtia, eikä esimerkiksi alhainen lämpötila vaikuta enää sähköauton toimintasäteeseen yhtä paljon kuin aiemmin.
Lähtökohtaisesti sähköautot toimivat myös pakkaskeleillä hyvin. Kovimmilla pakkasilla niiden toimintamatka lyhenee kuitenkin noin 20–30 prosenttia, sillä sähköautot tarvitsevat pakkaskeleillä enemmän energiaa. Toimintasäteeseen vaikuttavat pakkasella muun muassa matkustamon lämmitys, pakkasilman suurempi ilmanvastus, loskainen tie ja talvirenkaiden huonompi rullaaminen.
Koska oikein kylmä akku latautuu hitaammin, kannattaa auto kytkeä kylmällä ilmalla lataukseen aina ajon päätteeksi, jolloin akku on valmiiksi lämmin ja vastaanottaa virtaa normaaliin tapaan. Joissakin sähköautoissa oleva ilmalämpöpumppu pienentää merkittävästi lämmitykseen kuluvan sähkön tarvetta.
Lue lisää sähköauton toimintavarmuuteen vaikuttavista tekijöistä täältä.
Tällä hetkellä sähköautojen toimintasäde vaihtelee auton mallista, ajotavasta, tien ominaisuuksista, sääoloista ja lisäkuormasta riippuen noin 100 kilometristä jopa 600 kilometriin.
Sähköautojen akkujen takuuaika on nykyisin yleisesti noin 8–10 vuotta automerkistä riippuen. Kilometreissä takuumatka on yleensä 160–200 000 kilometriä.
On tärkeä muistaa, että takuuaika ei ole sama asia kuin litiumakun käyttöikä. Kokemusta on jo yli 500 000 km kestävistä akuista. Tämänkin jälkeen akkukapasiteettia on yleensä jäljellä noin 80 prosenttia.
Sähköautojen kysynnän kasvaessa on myös oikeutetusti herännyt kysymyksiä akkujen vastuullisuudesta ja ympäristövaikutuksista. Akkujen tuotanto ja kierrätys on viime vuosina kehittynyt suurin harppauksin eteenpäin ja kehitys jatkuu edelleen, joten on aika päivittää vanhentuneet ennakkoluulot.
Akkujen valmistusta varten tarvitaan litiumia ja kobolttia, ja on totta, että näiden mineraalien kaivosteollisuuteen liittyy paikoittain haasteita. Mineraalien hankinnan epäkohtiin pitää puuttua. Monet autonvalmistajat ja akkutuottajat ovatkin pyrkineet lisäämään läpinäkyvyyttä toimitusketjuissa ja siirtymään vastuullisesti tuotettuihin raaka-aineisiin.
Akkujen vastuullista ja kestävää tuotantoa sekä kierrätystä akun elinkaaren lopussa on suunniteltu niin EU-tasolla kuin Suomessakin.
Väite siitä, että sähköauto ei ole sen ekologisempi kuin esimerkiksi bensiini- tai dieselauto, ei pidä paikkansa. Sähköauton elinkaaren päästöihin vaikuttavat sekä tuotannossa syntyvät päästöt että akun lataukseen käytetyn sähkön tuotannon päästöt. Useat automerkit käyttävät tuotantoprosesseissaan ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Sähköauton omistaja vaikuttaa omilla valinnoillaan autoilusta syntyvän hiilijalanjäljen määrään. Käyttämällä uusiutuvaa energiaa akun lataamiseen ajamisen päästöt pysyvät minimaalisina. Koko elinkaaren aikana sähköauto on kuitenkin ympäristöystävällisempi kuin perinteinen auto.
Sähköauton akun etu verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin on se, että akkumineraalit voidaan kierrättää. Akun materiaalit erotellaan ja käytetään uudelleen uusien akkujen valmistukseen. EU:n ajankohtainen akkudirektiivi nostaa litiumin kierrätysasteen 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Akkujen koboltista, nikkelistä ja kuparista on tuolloin saatava talteen 95 prosenttia. Akkujen kierrätystä kehitetään aktiivisesti myös Suomessa. Esimeriksi Aalto-yliopiston kemiantekniikan ja metallurgian laitoksella on kehitetty prosessi, jossa akkumetallit erotetaan akkujätteestä liuottamalla, jolloin saadaan talteen mangaani, nikkeli, koboltti, litium ja harvinaiset maametallit.
Sähköautolla voi vetää peräkärryä. Sähkövoimalinja ei ole mikään este, ja markkinoilta löytyy lukuisia vetokykyisiä sähköautoja. Ennen sähköauton hankkimista auton vetokyky kannattaa tarkistaa auton teknisistä tiedoista.
Sähköautojen latausasemat
Kotilatausasema on käytännöllisin ratkaisu sähköauton säännölliseen lataamiseen, vaikka latausinfran kasvaessa nopeasti et välttämättä tarvitsekaan omaa latauspistettä kotiin. Kotilatausaseman ostaminen onnistuu kätevästi Hedin Automotive -liikkeistä sähköauton hankinnan yhteydessä. Valikoimastamme löydät edustamiemme merkkien merkkikohtaiset latausasemat sekä yhteistyökumppanimme Plugit Finlandin latausasemat asennuspalveluineen. Latausaseman voit maksaa joustavasti sinulle sopivissa osissa Hedin Care Huoltorahoituksen avulla.

Taloudellista autoilua fiksusti kuukausimaksulla
Haluatko tutustua sähköautoiluun huolettomammin tai vain yksinkertaisesti nauttia kestävästä ja vähäpäästöisestä autoilusta? Tee Hedin Drive -sopimus ja saat uuden ympäristöystävällisen auton 2–4 vuodeksi käyttöösi ilman käsirahaa. Hedin Drive -autovalikoimassamme on useita sähköistettyjä voimalinjavaihtoehtoja.

Ladattavat autot nopeaan toimitukseen
BMW i5
G60 eDrive40
MG MGS5 EV
Luxury 64kWh
Kia EV3
Earth FWD 58,3kWh 204hv V2L
Kia EV3
Earth FWD 58,3kWh 204hv V2L

Kia EV3
Earth FWD 81,4kWh 204hv V2L

Ford MUSTANG MACH-E
73kWh 269hv RWD Mach-E 5-ovinen

MG MGS5 EV
Luxury 64kWh // Takuu 7v/150tkm / Rahoitus 1,99%+kulut //
BMW 530
G61 Touring 530e A xDrive Charged Edition M Sport // Suomi-auto / Kattavasti varusteltu yksilö //

Škoda Superb
Combi 1.5 TSI PHEV Style Explore DSG Autom. Huippu varusteinen esittelyauto. Vapautuu 6/2025
Citroen e-C3
Full Electric 113 Max 44 kWh
Mazda CX-60
2.5 PHEV 8AT AWD PR Exclusive-Line

Citroen e-C3
Full Electric 113 You Limited 44 kWh Automaatti