Mitä sähköautoilu maksaa?

Kysymys, joka jokaisella sähköautoa hankkivalla pyörii mielessä. Mitä sähköautoilu kustantaa ja mistä kustannukset koostuu? Yritämme avata asiaa teille mahdollisimman hyvin.

Mitä sähköautoilu maksaa? – Näin latauksen hinta muodostuu

Sähköautoilu kiinnostaa yhä useampaa, mutta yksi yleisimmistä kysymyksistä kuuluu: mitä sähköllä ajaminen oikeastaan maksaa? Latauksen hinta ei ole ihan yksiselitteinen, vaan siihen vaikuttavat useat tekijät – aina auton ominaisuuksista sähkösopimukseen asti.

Mistä sähköauton latauksen hinta koostuu?

 

1. Lataaminen kotona:
– Kotioloissa sähkö maksaa usein 5–25 snt/kWh, riippuen paljon sähkösopimuksesta ja ajankohdasta.
– Latauslaitteen asennuttaminen kotiin maksaa kertamaksulla n. 300-1 000 € kun taas itse laite ominaisuuksista riippuen 500-1 500 €.
– Kotioloissa voi myös ladata myös tavalliseen pistorasiaan liitettävällä tilapäislatauslaitteella, tällöin latausteho kuitenkin rajoittuu tyypillisesti 2.3 kW (10A).

 

 

Esimerkki: Jos sähkö maksaa 0,10 €/kWh ja auton akkuun ladataan 50 kWh, auton lataaminen maksaa noin 5,0 €. Latausaika vaihtelee latauslaitteen tehosta riippuen reilusta neljästä tunnista (3-vaihetta 16A = 11 kW) tilapäislatauslaitteen noin 22 tuntiin.

  1. Lataaminen julkisissa latauspisteissä:
    – Julkisissa latauspisteissä sähkön hinta vaihtelee usein 20–70 snt/kWh välillä tai jopa enemmän, riippuen operaattorista, latausnopeudesta ja lataustehosta.
    – Sähkön hinnan lisäksi suurimmassa osassa julkisia latauspisteitä on käytössä myös aikaperusteinen veloitus. Veloituskriteeri on useimmiten aika (minuutit),  jolloin auto on liitettynä laturiin. Aikaperusteisessa veloituksessa saattaa olla lisäksi myös aikarajoja, joiden ylittyessä joutuu maksamaan ylimääräistä maksua, epävirallisesti “sakkomaksua”. Tässä on tavoitteena, ettei latauspisteitä varata turhaan. 
    – Edullisin lataushinta saavutetaan yleensä käyttämällä operaattorin omaa sovellusta tai rfid-tunnistetta ladattaessa. Ja vastaavasti kalliimpaa on ladata vieraan operaattorin sovelluksella tai tunnisteella.
    – Lähietäisyydellä olevat latauspisteet voivat olla hyvinkin paitsi eri tehoisia myös eri hintaisia, siksi vertailu kannattaa.

Esimerkki: Sähkö maksaa 0,35 €/kWh ja 0,2 €/min latausteho on keskimäärin 100kW  ja auton akkuun ladataan 50 kWh, auton täyteen lataaminen vie puoli tuntia ja maksaa noin 18,10 €.

Miksi hinta vaihtelee autojen välillä?

Kaikki sähköautot eivät kuluta sähköä yhtä paljon – aivan kuten polttomoottoriautotkaan eivät käytä samaa määrää bensaa. Sähköautossa ulkoisten tekijöiden vaikutus kulutukseen on suurempi kuin polttomoottoriautoissa. Sähköautot hyödyntävät energiansa tehokkaammin, sillä niiden moottorin hyötysuhde on moninkertainen polttomoottoriin verrattuna. Ne eivät esimerkiksi kuluta energiaa joutokäynnillä ja osa liike-energiasta voidaan ottaa talteen jarrutuksissa.


Sähkönkulutukseen vaikuttavat mm.:

  • Auton koko, paino, ilmanvastus ja renkaiden leveys sekä vierintävastus.
  • Moottoriteho
  • Vetotapa – neliveto kuluttaa yleensä enemmän kuin etu- tai takaveto.
  • Ajo-olosuhteet kuten ilman lämpötila, vesi- tai lumisade, tuulen voimakkuus ja suunta
  • Ajotapa
  • Autossa käytössä oleva ajoprofiili sekä energian talteenoton oikeaoppinen käyttö.
Latausnopeus vaikuttaa myös latauksen hintaan
Tämä johtuu siitä, että monissa julkisissa latauspisteissä, sekä AC- että DC-latauksessa, hinnoittelu perustuu paitsi ladattuun energiaan myös latausaikaan (esim. minuuttiveloitus). Nopea latausteho yhdistettynä oikean lämpöiseen ja riittävän tyhjään akkuun voi tehdä latauksesta selvästi edullisemman. Erityisesti pikalatauksessa on taloudellisesti järkevintä ladata vain noin 80 % asti, sillä tämän jälkeen latausnopeus hidastuu merkittävästi ja hinta per ladattu kilowattitunti nousee.
Siksi edullisimman lataustavan löytämiseksi on tärkeää tuntea myös oman autosi latausominaisuudet ja -rajat.

Esimerkki: Pieni sähköauto voi kuluttaa noin 13–15 kWh / 100 km, kun isompi SUV voi kuluttaa 20–25 kWh / 100 km. Tämä tarkoittaa, että 100 kilometrin hinnaksi voi tulla 1,50 € – 10 €, riippuen siitä millaisella autolla ajaa sekä missä ja miten lataa.
Tutustu sähköauton latausoppaaseen

Miten lataus maksetaan?

Kotilatausaseman kulut näkyvät kotitalouden sähkölaskussa, joten sitä kautta tehdyt lataukset hoidetaan luonnollisesti sähkölaskun maksamisella. Julkisten latauspisteiden maksaminen onkin hieman monimutkaisempi juttu – tai ei periaatteessa, mutta käytännössä. Kun jokaisella toimijalla on oma sovelluksensa, käytettävissä olevat maksutavat riippuvat palveluntarjoajasta ja osin latauspaikastakin. Edullisin lataushinta saadaan useimmiten käyttämällä palveluntarjoajan omaa sovellusta, RFID-tunnusta tai automerkin vastaavia omia tapoja. Osalla latausoperaattoreista ja automerkeistä on käytössä lisäksi kuukausihinnoiteltuja paketteja, joilla kiinteää kuukausihintaa vastaan saa alennusta pikaladatun sähkön hinnasta. 

  1. Palveluntarjoajan mobiilisovellukset ovat yleisimpiä tapoja maksaa sekä käynnistää lataukset. Ne tarjoavat myös usein näkymän vapaista latauspaikoista sekä hinnoista. 
  2. RFID-tunniste on kuin elekrtoninen avain tai -lätkä, jolla latauksen voi helposti käynnistää. Kortti toimii siin kuin avain lataukseen, ja maksu lähtee suoraan korttiin liitetyltä tililtä. Monet palveluntarjoajat tarjoavat näitä sovelluksien lisäksi.
  3. Luotto- ja pankkikorteilla maksaminen tulisi EU:n AFIR-asetuksen mukaisesti olla mahdollista jokaisessa 13.4.2024 jälkeen asennetuissa yli 50 kWh tehoisessa latauspisteessä. Eli osassa latauspisteitä on mahdollisuus maksaa myös suoraan pankki tai luottokortilla. 
  4. Automerkin tarjoama sovellus, tunniste tai latauksen suorakäynnistys. Osa autovalmistajista tarjoaa asiakkailleen lataussovelluksen, tunnisteen tai jopa suoraan latauksen käynnistymisen kun auton liittää laturiin. Tällöin lataukset laskutetaan sovellukseen tai autoon liitetyltä maksukortilta. 
  5. Roaming-sovellukset mahdollistavat kiinnittymisen usean eri latauspalveluntarjoajan latureihin yhden sovelluksen avulla. Yksi kattavimmista sovelluksista on esimerkiksi Plugsurfing, joka tarjoaa myös RFID-tunnisteita palveluilleen. Tyypillisesti näiden palveluntarjoajien hinnoittelu on hieman kalliimpaa kuin latausoperaattoreiden suora hinnoittelu, mutta samalla on mahdollisuus välttää esimerkiksi vieraskielisten ja “tilapäisten” sovellusten asentaminen. 

Yhteenveto

Sähköautoilun latauskustannukset ovat usein huomattavasti edullisempia kuin polttomoottoriautojen polttoainekulut – erityisesti tämä toteutuu, jos lataat kotona. Mutta kuten sähkön hinnat ja autot itsekin, myös ajokilometrin hinta vaihtelee – joskus merkittävästi. Säästeliäs kuski, oikea latauspaikka ja energiatehokas auto – niillä sähköautoilun arki on paitsi hiljaista ja päästötöntä, myös todella lompakkoystävällistä.