Sähköauton elinkaari

Sähköautojen yleistyessä akkuteknologia ja kierrätys kehittyvät vauhdilla

 Sähköauton elinkaareen, akkuteknologiaan ja eettisyyteen liittyy kuluttajien mielessä paljon kysymyksiä. Mikä on sähköautojen akkujen käyttöikä? Millainen takuu sähköautoissa on? Miten akuissa käytetyt haittametallit pystytään tänä päivänä kierrättämään?

Autoala on tehnyt hartiavoimin töitä sähköautojen käyttöiän pidentämisen, turvallisuuden ja akkujen kierrätettävyyden eteen ja teknologia on kehittynyt harppauksin. Sähköauton akun elinkaari on pitkä, sillä akkumoduuleja voidaan uusia. Näin koko akkua ei tarvitse vaihtaa. Vuonna 2020 Suomessa kierrätettiin yli 200 ajoneuvoakkua. Määrän ennakoidaan lisääntyvän, kun sähkö- ja hybridiautot yleistyvät ja ikääntyvät. 

Sähkö- ja hybridiautojen osuus Suomen autokannasta oli kesällä 2021 yli 6 prosenttia. Mitä enemmän sähköautoja liikenteeseen maailmanlaajuisesti ilmestyy, sitä enemmän ja edullisempia innovaatioita ja ratkaisuja on autoilijoille luvassa.

Auton akun kesto ja takuu

Sähköautojen akkujen takuuaika on nykyisin yleisesti noin 8–10 vuotta automerkistä riippuen. Kilometreissä takuumatka on yleensä 160–200 000 kilometriä. Täyssähköautojen toimintamatka on tänä päivänä parhaimmillaan yli 600 kilometriä. 

Akku on usein täyssähköauton kallein osa. Litiumakuissa on paljon hyviä puolia, kuten suuri energiatiheys, suorituskyvyn vakaus, käyttöturvallisuus, pitkä käyttöikä ja kustannukset.

On tärkeä muistaa, että takuuaika ei ole sama asia kuin litiumakun käyttöikä. Kokemusta on jo yli 500 000 km kestävistä akuista. Tämänkin jälkeen akkukapasiteettia on yleensä jäljellä noin 80 prosenttia.

Sähköautoja on ollut käytössä suhteellisen pitkään, joten käyttökokemusta esimerkiksi akkujen kestävyydestä on kertynyt runsaasti. Markkinoille kehitetään jatkuvasti yhä kestävämpiä, tehokkaampia ja ekologisempia ratkaisuja autoilijoiden arjen helpottamiseksi.

Litium-akkujen kierrättäminen

Sähköautojen akut pystytään tänä päivänä kierrättämään ja niissä käytetyt materiaalit keräämään talteen yli 90-prosenttisesti. Litiumakkujen kierrättäminen on kuitenkin vielä melko kallista ja vaativaa. Markkinoille kehitetään jatkuvasti yhä tehokkaampia ja edullisempia kierrätysmenetelmiä. 

Käytetyille akuille on olemassa myös jälkimarkkinat. Niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi energiavarastoina. Sähköauton akku voidaan kierrättää joko purkamalla akku metallikomponentteihin tai ne on mahdollista murskata jäähdytyksen jälkeen. Akut, joissa ei ole virtaa, puretaan metallikomponenteiksi.

EU-komissiolta entistä tiukemmat kierrätysvaatimukset

EU-komissiossa on valmisteilla uusi akkuasetus. Akkujen keräykseen liittyvät tavoitteet kovenevat uuden asetuksen myötä portaittain. Esimerkiksi kannettavien akkujen kierrätysasteen pitäisi olla 65 prosenttia vuonna 2025 ja 70 prosenttia vuonna 2030.

Myös akkujen sisältämät metallit halutaan nykyistä paremmin talteen. 

Arvokkaiden metallien uusiokäyttö on tärkeää, koska näin pystytään välttämään arvometallien hankkiminen paikoista, joissa niiden tuottaminen tapahtuu epäeettisissä ja ympäristölle haitallisissa olosuhteissa. 

Romuajoneuvojen vastaanottopisteet sekä ajoneuvojen valtuutetut merkkihuollot vastaanottavat elinkaarensa päässä olevia ajovoima-akkuja. Romuajoneuvojen vastaanottopisteitä on Suomessa noin 300 ja autojen merkkihuollon toimipaikkoja noin 450.

Sähköautojen turvallisuus

Sähköautojen akut ovat törmäysturvallisia, ja ne ovat suojattu oikosuluilta ja ylikuumenemiselta. Sähköautot käyvät aina läpi vaativat laatu- ja törmäystestit ja täyttävät tiukat turvallisuusmääräykset samalla tavoin, kuin perinteisiä voimalähteitä käyttävät autot.



Yhteisyössä maailman vastuullisimman autonvalmistajan kanssa

BMW valittiin maailman vastuullisimmaksi autovalmistajaksi vuonna 2020 Dow Jonesin vuosittaisessa kestävän kehityksen indeksissä. BMW on onnistunut vähentämään vuodesta 2006 energiankulutustaan 40 prosenttia tuotettua ajoneuvoa kohti ja 70 prosenttia hiilidioksidipäästöjään. Kaikki autoyhtiön tehtaat toimivat esimerkiksi uusiutuvilla energialähteillä toimivalla sähköllä. Lisäksi BMW ostaa kaiken käyttämänsä koboltin ja litiumin sertifioiduilta tehtailta Marokosta ja Australiasta.
BMW i3:n lattiamatot on valmistettu kierrätetyistä kalaverkoista ja autojen tummat nahkaverhoilut on värjätty luonnollisesti oliivipuun lehdillä.